BANNER


Banner

CLICK THIS PLZ!

***CLICK ME PLEASE*** (TQVM :D)

WELCOME!


I made this widget at MyFlashFetish.com.

WELCOME to B3sG!LeR's NeSt

WELCOME to B3sG!LeR's NeSt!

Welcome to my blog!

Therefore, if you have some ideas and comments, don't forget to message me or leave message on the shoutbox!

Thanks for viewing and don't forget to follow my blog! ^_^

Enjoy ur stay here @ B3sG!LeR's NeSt

FOOTNOTE: For those who don't understand 'Malay' and 'English' language, please use 'Google Translate' or any other translator. Thanks a lot and stay tuned!

THANKS FOR YOUR SUPPORT. THE BLOG IS RUNNING FOR OVER 2 YEARS NOW!

EXCHANGE LINKS

EXCHANGE LINKS YOUR BLOG URL HERE! *EASY FOR BLOGWALKING*

HISTATS

SHOUTBOX

SHOUT HERE! PLZ TINGGALKAN LINK BLOG ANDA UNTUK DIJEJAK DI ATAS NI (MISTER LINKY) BUKAN KAT SHOUTBOX NI SEBAB SUSAH NAK JEJAK GUNA DUA-DUA.. TQVM :D

FACEBOOK LIKE

Tuesday, January 25, 2011

Mark Schwarzer Lakar Rekod

Assalamualaikum w.b.t,

Korang tahu tak siapa Mark Schwarzer ni? Pada korang yang tak minat bola & tak tengok BPL mesti tak tahu..



Mark Schwarzer ni merupakan pemain bola sepak dari Australia dan kini bermain di Fulham dalam posisi penjaga gol. Mark Schwarzer ni boleh tahan la juga hebatnya.. Kalau tak hebat takkan dia boleh main kat Fulham kat liga BPL kan.. Walau bagaimanapun, recent form dia tidak begitu baik.. dan dia diganti dengan Stockdale, seorang lagi penjaga gol yang lebih efektif dan diberi peluang oleh manager Fulham untuk menyinar.. Well, setiap orang ada naik turun prestasi dia.. Walau bagaimanapun, Schwarzer ni tak kurang hebatnya.. Nak tahu kenapa?

Ikuti butiran lanjut.. dan Interview dengan Mark Schwarzer



PERLAWANAN separuh akhir Piala Asia antara Australia dan Uzbekistan kelmarin menyaksikan penjaga gol Mark Schwarzer muncul pemain paling banyak beraksi buat negaranya, menyertai Alex Tobin dengan 87 penampilan buat Socceroos.

Penjaga gol Fulham berusia 38 tahun itu ditemubual mengenai pencapaian terbarunya itu, yang menyaksikan Australia mara ke perlawanan akhir buat kali pertama bertemu Jepun.


SOALAN (S): Apa maknanya buat anda untuk menyertai Alex Tobin sebagai pemain paling banyak beraksi buat Australia?

MARK SCHWARZER (MS): Ia satu pengiktirafan terbesar. Jika saya imbas kembali 18 atau 19 tahun lalu apabila saya kali pertama bermain buat pasukan kebangsaan, saya tidak pernah terbayang akan bermain hingga hari ini dan berjaya mencapai angka ini. Ia memang satu penghormatan hebat.

Alex adalah seorang pemain fantastik, dia pemain utama buat Socceroos dalam tempoh yang panjang dan saya membuat kemunculan sulung bersamanya dalam pasukan, jadi ada banyak kaitan di situ. Dia seorang pemain hebat dan adalah satu penghormatan untuk mampu menyamai rekodnya.


S: Apakah yang anda anggap pencapaian terbaik dalam karier anda setakat ini?

MS: Saya fikir mungkin layak ke Piala Dunia pada 2005, apabila kami mengalahkan Uruguay dan semua keadaan dramatik dan sejarah di sebalik pertemuan menentang Uruguay.

[Australia mengalahkan Uruguay pada penentuan sepakan penalti untuk layak ke Jerman 2006 dengan Schwarzer menyelamatkan dua sepakan penalti membantu Socceroos layak ke Piala Dunia buat kali pertama sejak 1974]

Suasana amat tegang dalam stadium dan perasaan lega penuh emosi sebaik kami layak dan mara dalam keadaan sebegitu dalam suasana terlalu dramatik, ia amat sukar untuk menandinginya.

Empat tahun kemudian kami mara ke Afrika Selatan dengan cara berbeza. Ia satu perasaan istimewa, kerana layak ke Piala Dunia adalah segala-galanya, tapi ada pelbagai cara untuk layak dan jika ia dramatik seperti pada 2005, mungkin sukar untuk menandingi kehebatan itu.


S: Apakah impak bertukar rantau ke Asia terhadap aspirasi Australia untuk layak ke Piala Dunia secara tetap?

MS: Apa yang berlaku adalah ia satu jalan yang lebih adil untuk layak. Ia memberikan kami laluan di mana kami bermain 10 atau 15 perlawanan sebelum layak. Anda mungkin tidak beraksi dengan baik satu hari tapi masih layak. Sebelum ini, kami berdepan dua perlawanan, perlawanan timbal balik di gelanggang sendiri dan gelanggang lawan, dan anda tidak berpeluang untuk melakukan sebarang kesilapan.

Berada di Asia kami berdepan cabaran lain: logistik, cuaca, keadaan, kemudahan. Ia jelas berbeza dan ia amat berbeza antara satu negara dengan negara lain di Asia. Budayanya juga amat berbeza. Ia amat mencabar dalam banyak aspek lain.

Ia satu kemestian buat bola sepak Australia untuk terbabit dengan bola sepak Asia dan ia sesuatu yang menguntungkan kami. Kami sudah layak ke Piala Dunia secara mutlak dan kami berhak layak.

Berada di Asia mengangkat standard kami sebagai pasukan kebangsaan. Kami perlu bermain pada tahap terbaik sepanjang masa. Sejak kami menyertai Asia dan muncul pasukan pertama dalam ranking, kami sering tertekan di mana atau bila mana saja kami bermain kerana pasukan lain menganggap perlawanan itu sebagai perlawanan akhir piala. Mereka mahu mengalahkan kami setiap masa.

Saya sukakan situasi ini, saya suka berada di bawah tekanan dan kami terpaksa bermain pada tahap tertinggi pada setiap perlawanan dan tiada siapa pun memandang remeh setiap perkara.

Sebelum ini dalam Oceania, kami bermain beberapa perlawanan saja setiap tahun dan ia tidak bagus bagi pembangunan bola sepak negara kami. Ia juga tidak bagus buat pemain yang mahu meneruskan karier.

Anda pergi ke perlawanan dan menang 8-0 atau 9-0 dan ia tidak bagus. Jadi kerana mendapat saingan kuat secara kerap, ia sesuatu yang tidak ternilai bagi pembangunan pasukan kebangsaan, bagi pemain yang baru masuk ke dalam pasukan kebangsaan dan buat pemain lama.


S: Sekiranya Australia menyertai Konfederasi Bola Sepak Asia lebih awal, adakah anda fikir anda akan melepasi rekod Alex Tobin lebih awal dalam karier anda?

MS: Saya fikir ia adalah satu kemungkinan besar. Tapi saya menikmatinya. Apa yang saya boleh katakan adalah saya berpeluang bermain di sekitar Asia. Ramai pemain yang bermain bersama Socceroos sebelum ini tidak berpeluang dan saya amat bertuah bermain di Oceania dan Asia. Ia satu proses pembelajaran fantastik buat saya.


S: Bagaimana edisi Piala Asia kali ini dibandingkan pembabitan terdahulu Australia pada 2007?

MS: Daripada segi persembahan dan keputusan sudah tentu kejohanan ini lebih bagus. Apabila anda layak ke perlawanan akhir berbanding tersingkir pada suku akhir, ia pastinya satu kejohanan yang lebih baik.

Apa yang kagumkan di sini, di Qatar adalah kemudahannya. Ia amat mengagumkan. Padang latihan, padang dan stadium bertaraf tinggi, setanding dengan apa yang kami mainkan di Eropah. Juga jarak antara gelanggang pertandingan dan tidak perlu bertukar hotel membuatkan kami lebih gembira.

Credit to myMetro

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Glee!

Glee!
(Sticky) Catch Glee Season 2 every Wednesday

~EarLy eD!TiOn~

~EarLy eD!TiOn~
(STICKY) The best TV Series EVER!!! *4 me of coz* ^_^